
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci mniej niż 15 minut
Jak być dobrym sprzedawcą i jak się ciągle rozwijać?
Handlowiec, który poczuł już czym jest sprzedaż i to polubił to prędzej czy później na pewno zada sobie to pytanie. Ty pewnie też zadałeś/aś sobie to pytanie i tak trafiłeś do nas! No właśnie! To co w takim razie trzeba zrobić, aby być lepszym sprzedawcą / handlowcem / doradcą / konsultantem itp.? Odpowiedź wcale nie jest taka trudna, niemniej wymaga trochę pracy z Twojej strony, ale gwarantujemy Ci, że ta praca bardzo szybko zacznie procentować i zwracać się z nadwyżką!
ELEMENTY WEWNĘTRZNE, czyli takie związane stricte z Twoją codzienną pracą. Wielu handlowców często nie zauważa ile dobrego są w stanie poprawić, zwracając większą uwagę tylko na swoją codzienna pracę i sposób jej wykonywania. Jest kilka rzeczy, nad którymi możesz popracować, a o to one:
1. Poświęcaj więcej czasu na prospecting– cold calling, cold mailing czy social selling.
Prospecting jest to jeden z tych elementów w sprzedaży, który tak wielu handlowcom spędza sen z powiek. Duża ich część i nawet ta bardziej doświadczona wciąż na myśl o “zimnych telefonach” dostaje dreszczy. A powinno być wręcz przeciwnie. Co robi piłkarz, który chce nauczyć się perfekcyjnie wykonywać rzuty wolne? Zostaje po treningach i wykonuje kilkanaście jak nie kilkadziesiąt dodatkowych uderzeń, aby zwiększyć swoją skuteczność. Trening czyni mistrza! To samo jest w sprzedaży jeśli chcesz się wciąż rozwijać i być coraz lepszym sprzedawcą to możesz to zrobić tylko wtedy kiedy masz z kim pracować, a w sprzedaży tym kimś jest klient. Pracuj nad swoim lejkiem sprzedaży każdego dnia. Jeśli obecnie przeznaczasz na prospecting 1-2 godziny dziennie to zwiększ tą liczbę do 3-4 godzin i obserwuj jak co raz lepiej sobie radzisz w tym tak nie lubianym elemencie sprzedaży.
2. “Rachunek sumienia” – czyli wyciągaj wnioski z każdej nawet pojedynczej rozmowy
Jak mawiał Albert Einstein – Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać innych rezultatów. Jakże jest to prawdziwie! Jeśli wciąż będziesz prowadził swoje rozmowy w ten sam sposób za dużo może się nie zmienić. Natomiast jeśli po każdej rozmowie zastanowisz się nad tym “co zrobiłeś dobrze, co zrobiłeś źle, co możesz zrobić inaczej” (odsyłamy do cudownej metody C5), możesz codziennie uczyć się się czegoś nowego. Ba! Nawet nie codziennie a co chwile. Dlaczego dzieci, gdy oparzą się o gorący czajnik więcej tego nie zrobią? Bo wiedzą, że zaboli. To dlaczego handlowiec wciąż stosuje te same otwarcie rozmów przy cold call’ach i dziwi się, że ono nie działa? Halo pobudka! Czas zacząć wyciągać wnioski! Sprzedaż daje nam tak ogromne możliwości, że tylko od nas samych zależy to czy będziemy się w niej rozwijać, czy wręcz przeciwnie zwijać!
3. Bądź swoim cieniem
Grant Cardone, czyli jeden z najlepszych sprzedawców na świecie stwierdził, że gdyby nie fakt, że przy każdej rozmowie starał obserwować się z szerszej perspektywy (hmm może z szerszego punktu widzenia?), starał się wyjść poza swoje ciało i obserwować sposób w jaki rozmawia z każdym swoim klientem. Swoją gestykulacje, miny, ton głosu, wypowiedziane słowa czy nawet to jak stoi! To pozwoliło mu na bieżąco zbierać feedback na temat tego co się sprawdza, a co nie. Co warto używać, a czego się warto pozbyć. Rekomendujemy Ci, abyś robił to samo! Sukces w sprzedaży jest zależny tylko i wyłącznie od Ciebie samego. Nie zwalaj winy na gospodarkę, konkurencje, trudnych klientów, trudne czasy i x innych wymówek. Pamiętaj, że ludzie się dzielą na takich, którzy mają wymówki i takich którzy mają wyniki, Po której stronie wolisz być?
4. Prowadź dialog, a nie monolog w obecności klienta
Obalmy w końcu ten mit, że handlowiec musi być wygadany. Guzik prawda! Dobry sprzedawca czy dobry handlowiec = dobry rozmówca = dobry słuchacz. Handlowiec, który nie umie słuchać i prowadzi wykłady, a nie dialogi to taki handlowiec, który bardzo szybko z tej branży zniknie. Zapamiętaj raz na zawsze – klienta nie interesuje to kim jesteś, co oferujesz, czy czym jest Twoja firma, jego interesuje tylko i wyłącznie to jak Twój produkt lub Twoja usługa może zmienić jego życie. A skąd wiedzieć jak możesz zmienić jego życie? Prowadź z nim dialog, interesująca rozmowę, zadawaj pytania i słuchaj odpowiedzi!
5. Słuchaj na 4 poziomie
4 poziom w słuchaniu to taki poziom, gdzie faktycznie słuchasz tego klienta oczami, uszami oraz sercem. Nie przerywasz mu, nie przygotowujesz sobie odpowiedzi w momencie kiedy ten klient coś do Ciebie mówi. Słuchasz wypowiedzi do końca i analizujesz to jak emocje klienta odzwierciedlają jego słowa. Nie bronisz się, nie kłócisz się z nim, nie unosisz się, nie upominasz. Po prostu słuchasz! Jeśli nie wiesz jak się to robi, to spytaj swojego najlepszego przyjaciela, drugiej połówki, rodziców. Prawdziwe słuchanie to takie kiedy słuchasz żeby zrozumieć!
6. Bądź pozytywnie nastawiony
Tak wiemy! Brzmi bardzo coachingowo, bardzo w stylu amerykańskim, czy bardzo w stylu wszelkiego typu poradników pozytywnego myślenia. Wybacz nam, ale pozytywne nastawienie potrafi przenosić góry. Oczywiście możesz mieć negatywne nastawienie do klientów, do swojej firmy, do swojego produktu. Możesz ciągle narzekać i wynajdować nowe powody, dla których nie sprzedajesz. Tylko pytanie czy warto? Zrób sobie test. Spróbuj przez jeden cały dzień być pozytywnie nastawiony. Nie zależnie od tego co będzie się działo w ciągu tego dnia, nie zbaczaj z kursu, a zobaczysz, że wszystko inne zaczyna Ci sprzyjać. Będąc pozytywnie nastawiony, czyli nie robiąc nic innego niż pozytywnie ze sobą rozmawiać sprawiasz, że Twój mózg zaczyna wpływać na Twoją pewność siebie, nastawienie, pewniejszy ton głosu, spokój, cierpliwości i x innych wspaniałych rzeczy. Najlepsi handlowcy to Ci z tym najlepszym nastawieniem. Kiedy byś ich nie spytał jak jest to zawsze odpowiedzą Ci coś pozytywnego.
7. Nie trać czasu na pierdoły
Social media, kawka, herbatka, obiad na mieście, plotki z kolegami z pracy, wydłużanie przerw, jeżdżenie na około do klienta. To wszystko może i odpręża, ale czy na pewno? Jest to nic innego jak tylko iluzja pracy. Jeśli nie chcesz, aby Twój rozwój także był tylko iluzją to skup się na pracy tu i teraz. Jak wiedzieć czy nie tracisz czasu na pierdoły? W trakcie wykonywania danej czynności, gdy nie jesteś pewny czy nie tracisz czasu zadaj sobie pytanie “czy to co właśnie robię wpływa na to, że otrzymam wyższe wynagrodzenie?”. Jeśli odpowiedzią jest “nie” , gratulacje! Właśnie zorientowałeś się, że tracisz czas! Czas wrócić do pracy! Go go go!
ELEMENTY ZEWNĘTRZNE, czyli takie, które możesz wykonywać już po zakończonym dniu pracy, a które równie pozytywnie wpłyną na to, że będziesz lepszym sprzedawcą czy handlowcem:
1. Czytaj książki
Oczywiście warto, aby to było pozycje typowo o sprzedaży, rozwoju osobistym, motywacji i biznesie, ale śmiemy twierdzić, że nawet czytając powieści będziesz skuteczniejszy niż handlowiec, który tylko ogląda telewizje. Sami kiedyś wkradaliśmy w rozmowy z klientem dowcipy rodem z Harrego Pottera! Swoją drogą serdecznie polecamy.
Książki jest to jedno z najlepszych, najbardziej praktycznych i łatwo dostępnych materiałów, które tak bardzo mogą pomóc Ci w rozwinięciu swojej kariery i staniu się najlepszym sprzedawcą w Twojej firmie! Sugerujemy Ci, abyś wybierał książki napisane przez praktyków. Akademickie tomy zostaw dla wykładowców, a dla siebie wybieraj same biznesowo praktyczne pozycje. Jednymi z lepszych autorów na światowym rynku są – Brian Tracy, Grant Cardone, Tom Hopkins, Jordan Belfort (być może oszust, ale rewelacyjny handlowiec!) czy Jeffrey Gitomer.
Jeśli interesują Cię także polskie pozycje to serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z naszą książką, pt “Jak nie wciskać, czyli o relacyjnej sprzedaży w bezpośredni sposób” – która niedługo będzie miała swoja premierę –> https://www.empik.com/jak-nie- wciskac-czyli-o-relacyjnej- sprzedazy-w-bezposrednim- wydaniu-kocimski-arkadiusz- komsta-adrian,p1276288785, ksiazka-p, Książka osadzona w polskich realiach, napisana w bezpośrednim, szczerym, otwartym i relacyjnym stylu! Być może nie jesteśmy obiektywni, ale uważamy, że jest super! Jak zaryzykujesz i nam zaufasz, koniecznie daj znam znać!
2. Słuchaj audiobooków i podcastów w drodze do pracy
Wiemy, że muzyka odpręża, relaksuje, pozwala także się w jakiś sposób wprowadzić w odpowiedni stan. Niemniej z muzyką często jest tak jak z ubraniami, że słuchamy wciąż tych samych utworów. Warto te kilkanaście czy kilkadziesiąt minut zainwestować w wartościowy audiobook dobrej książki, np., może to być Fredrik Eklund i jego – Sprzedaż. Jak sprzedać (prawie) wszystko (prawie) każdemu. A może też to być podcast sprzedażowy, w którym autor czy autorzy przybliżają dane zagadnienie z własnego punktu widzenia. Akurat przypadkiem się składa, że sami prowadzimy taki podcast o sprzedaży i nie tylko (obiecujemy go stale rozwijać), w którym skupiamy się na tematach, które często przewijają się wśród naszych pracowników i partnerów -> https://szerszypunktwidzenia. pl/podcasty/
3. Biznesowe kanały na YouTubie
Wiemy, że w dzisiejszych czasach nie wszystkich przekonują książki (a warto aby tak było), dlatego YouTube przychodzi z pomocą. Sami gdy chcieliśmy poszerzyć swoją wiedzę szukaliśmy w Internecie kogoś kto mógłby być dla nas autorytetem w tej dziedzinie. I udało nam się znaleźć, a kto to jest to na ten moment będzie nasza słodka tajemnica. Na prawdę na YouTubie da się znaleźć też coś innego poza śmiesznymi kotami i kompilacjami “fake’ów” roku 2021. Istnieje wiele wartościowych kanałów, z których wiele możesz wyciągnąć.
4. Kursy sprzedażowe online
Często jest tak, że osoby prowadzące takie kanały na YouTubie często posiadają własną z stronę, z własnymi kursami sprzedażowymi. Sami jesteśmy posiadaczami około 8 kursów, w które na początku naszej kariery zainwestowaliśmy blisko 800 zł. Czy była to dobra inwestycja? W ciągu roku od jej dokonania naszego dochody zwiększyły się prawie dwukrotnie, więc było warto! Nie patrz na to jak na kolejny nie potrzebny wydatek. Patrz na to jak na inwestycje. Kupujesz to zamiarem wyciągnięcia jakieś, choćby jednej cennej lekcji, która pozwoli Ci co najważniejsze STALE podnosić swój poziom i ciągle się rozwijać.
5. Szkolenia stacjonarne
W każdym większym mieście regularnie są organizowane szkolenia stacjonarne dla handlowców. Zorientuj się czy i u Ciebie w mieście coś takiego się odbywa. Zrób research tej firmy. tego mówcy. Jeśli wiedza, która przekazuje za darmo Cię przekonuje i Ci na co dzień pomaga, to inwestycja w takie szkolenie zwróci się jeszcze bardziej. Co więcej często na takich szkoleniach ze sprzedaży są dokonywane ćwiczenia praktyczne, a jak już dobrze wiemy nic nie uczy tak dobrze jak praktyka!
6. Obserwacja najlepszych handlowców Twojej firmy
Myśląc o najlepszym handlowcu Twojej firmy na pewno masz tą osobę już przed sobą. Dlaczego z nią nie porozmawiasz i nie spytasz co takiego robi, że jest tak skuteczny? Gwarantujemy Ci takie osoby bardzo chętnie dzielą się swoją wiedzą. Nie robią tego często, ponieważ ludzie często ich o to nie pytają. A skoro jest ktoś w Twojej firmie na danym poziomie, do którego aspirujesz, warto wiedzieć co ona robi inaczej niż Ty i zacząć to wdrażać, a sukces masz prawie murowany!
To tyle albo aż tyle od nas. Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy Ci sposoby na to jak możesz być dobrym sprzedawcą i ciągle się rozwijać. Miej otwarty umysł, otwarte oczy i uszy, bądź otwarty na wiedzę i feedback, a na pewno nie będziesz stał w miejscu!
I pamiętaj! Zawsze patrz z szerszego punktu widzenia!
POWODZENIA!