5 Why – Metoda rozwiązywania problemów i optymalizacji procesów w Twojej firmie!

5 why metoda

Spis treści

5 Why – Metoda rozwiązywania problemów i optymalizacji procesów w Twojej firmie! 

Dzieci, ze względu na swą ciekawość świata i naturalną wnikliwość, często nieświadomie inspirują dorosłych do ciekawych wniosków. Taki wniosek wyciągnął  po rozmowie ze swoją 3-letnią córką japoński inżynier i menadżer procesu produkcyjnego Toyoty w połowie ubiegłego stulecia — Taiichi Ōno. Ze względu na złożoność i powielanie pytania “dlaczego” był zmuszony odpowiadać swojemu dziecku tak długo, aż wyczerpał temat i odpowiedział ostatecznie na problem, zaspokajając dziecięcą ciekawość. 

DLACZEGO, więc nie wykorzystać tej metody w świecie dorosłych?  

Metody 5 Why, czyli inaczej “5 razy dlaczego”  była wykorzystywana z sukcesami w koncernie motoryzacyjnym Toyoty, dzięki czemu pozwoliło to zdefiniować problemy i usprawnić procesy w produkcji. Metoda ta wymaga przede wszystkim wytrwałości, inteligencji oraz konsekwencji, ponieważ jej głównym założeniem jest to, aby po usłyszeniu odpowiedzi sformułować kolejne pytanie rozpoczynające się od “DLACZEGO” (Why?) tak długo, aż uzyskamy odpowiedź na przyczynę źródłową problemu.  Do dziś metoda 5Why jest stosowana przez wiele przedsiębiorstw, nie tylko produkcyjnych i wpisuje się w filozofie KAIZEN.  Pamiętaj, że 5 to tylko liczba. Zadawaj tak długo “Dlaczego” aż dojdziesz do rozwiązania!

Metoda 5 Why? – Jak to wygląda w praktyce? 

Przykład 1:   Nasza firma nie zarabia tyle ile powinna. 

Dlaczego masz problem ze zwiększeniem zarobków firmy? 
Ponieważ, nie mamy nowych klientów. 
Dlaczego nie masz nowych klientów? 
Ponieważ, moi handlowcy nie są zbyt skuteczni. 
Dlaczego nie są zbyt skuteczni Twoim zdaniem?
Ponieważ, nie są dobrze przeszkoleni. 
Dlaczego nie są dobrze przeszkoleni? 
Bo brakuje mi czasu na wdrażanie nowych pracowników.
Dlaczego nie masz czasu na to?
Bo zajmuje się obsługą bieżących zamówień, żebym miał na ich wypłaty. 

Problem? 
Brak czasu na wdrożenie pracowników, którzy pozyskiwaliby nowych klientów. 
Rozwiązanie? 
Wyszkolenie pracowników przez firmę zewnętrzną lub zainwestowanie swojego czasu po pracy w przeszkolenie pracowników, aby mieć czas na rozwój firmy. 

Metoda 5 why

Metoda 5 Why? – Jak zacząć? 

  1. Zacznij od stworzenia dogodnych warunków dla Twojego zespołu problemowego. Wyciągnij swoich pracowników ze strefy komfortu! Pobudź ich kreatywność, rozmawiając być może w nietypowym miejscu w Twojej firmie. 
  2. Zdefiniujcie w zespole problem, który będzie analizowany i zapiszcie go na kartce. 
  3. Zacznijcie od DLACZEGO
  4. Analizujcie każdą odpowiedź i stawiajcie skuteczne pytania “Dlaczego” 
  5. Drogą dedukcji dojdźcie do najniższego szczebla problemu. 
  6. Znajdźcie możliwe rozwiązania tego problemu i zacznijcie działać. 

Metody 5 Why / Dlaczego – Podsumowanie 

Metoda 5 razy, dlaczego jest idealnym rozwiązaniem nie tylko dla przedsiębiorstw produkcyjnych, ale również dla każego przedsiębiorstwa, w którym występuje współpraca między działami lub procesami związanymi, np z obsługą klienta czy sprzedażą. Zgodnie z filozofią KAIZEN, każdy proces można zoptymalizować, a każdy problem można rozwiązać. Skoro jest to możliwe, to DLACZEGO by nie zacząć od DLACZEGO

 

Ten wpis nie rozwiązał Twojego problemu? Napisz do nas

Jak mamy się do Ciebie zwracać?
Wpisz swój mail abyśmy mogli napisać
Wpisz numer telefonu abyśmy mogli oddzwonić
Opisz wyzwanie, które wspólnie zrealizujemy!

Leave a Comment

0
    0
    Twoje inwestycje
    Twój koszyk jest pusty